annateresiaholm

2013-01-18
23:41:00

Sockerstopp!

Alltså, den här julen. Det har inte bara varit mycket mat utan också sjuukt mycket socker som har inmundigats av bara farten. Men! Jag har nu genomlidit ett mycket pretentiöst och två veckor långt "sockerstopp". Fast den här gången var det inte lika farligt som det brukar, det kändes mest som en stor lättnad. Nog hade jag lite huvudvärk dag 2, men ingen tjurighet, grinighet eller andra typer av dåligt humör som jag brukar få typ dag 9-10.
Nu låter det som om jag har gjort det här många gånger men det skulle nog vara att överdriva, men ett par tidigare tappra försök har jag gjort. Och socker i mat har varit till viss del ok samt fruktsocker. Det konstiga och ytterst irriterande är att det verkar inte finnas några mellanting för mig. Antingen är det helt stopp eller så kan jag inte säga stopp alls och äter massor socker istället. Bara lite då och då funkar helt enkelt inte för mig!

För ett tag sen gjorde jag ett sånt här "no sugar"-försök under en lite längre period. Då lyckades jag också hitta några trix för att få äta sötsaker som inte innehåller något raffinerat socker och inget konstgjort sötningsmedel. En favorit är en banan- och chokladglass som är superlätt! Funkar så här:

Banan som är prickig och på väg att bli dålig och troligtvis inte kommer ätas upp skivas och fryses in. Denna tages fram för att tina några minuter och mixas sedan tillsammans med lagom mängd kakao med hjälp av en mixerstav till en slät glass. Toppa gärna med hackade hasselnötter eller mandel och ett par jordgubbar. Riktigt gott, faktiskt! Se bara till att bananerna inte är omogna eller av den strävare sorten. Det brukar inte alltid bli en höjdare...

Taggar: chokladglass, efterrätt, sockerfritt, viktminskning;

Kommentar:
#1: Viktoria

Så där är det för mig med när det gäller socker! Var så sugen på choklad ikväll så jag testade att slänga i lite kakao och vaniljpulver och mixade med skivade frusna bananer. :) Sen läste jag ditt "recept" här. :)
Jag håller inte stenhårt på sockerfritt just nu, orkar inte riktigt lägga om kosten helt nu, men när bebisen kommit så ska jag köra stenhårt! Men det är verkligen svårt att släppa sötsuget, det är eg bättre att köra stenhårt på en gång än att äta lite och dra ner succesivt...

2013-02-06 @ 23:17:21
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: