annateresiaholm

2013-03-27
23:32:18

Påskpysselsinspiration efter alla baciller
Nu har typ hela mars gått och det känns som om vi har varit sjuka i en evighet. Men! Nu börjar det ordna upp sig:-) Det firar mamma Anna med att vara extra kreativ och finurla ut ett roligt påskpyssel.
 
De här små kycklingarna gjorde jag och Signe härom dagen. Jag såg några bilder på cupcakes dekorerade lite påskigt med gul kokos och tänkte att "det där kan man göra nåt kul av!". 
 
 
Det hela är mycket enkelt. Det är ljusa chokladbollar doppade i vit choklad med gulfärgad kokos och nonstop. Ni kan säkert själva klura ut hur det hela går till, men så här gjorde jag i alla fall:
 
Chokladbollar:
100g smör
1 1/2 dl socker
1 msk vaniljsocker
2 msk oboypulver (i originalreceptet är det kakao)
1 msk kallt kaffe
4 dl havregryn
 
Dekoration:
Pinnar
200g vit choklad
Kokos
Gul hushållsfärg
Nonstop/Smarties/MnM
 
Blanda ihop allt till chokladbollarna och rulla dem. Tänk på att inte göra dem för stora. Med choklad och kokos blir de större än man tror. Tryck på bollarna på nån slags pinne. Jag använde grillspett i trä. Ställ in i frysen att stelna helt.
 
Häll upp kokos och droppa i lite gul hushållsfärg. Blanda runt ordentligt, gärna med händerna. Först ser det fläckvis orange ut, men med lite tålamod blir det kycklinggult.
 
Smält chokladen, men låt den inte bli för varm. Doppa de frusna bollarna helt och hållet en i taget. Låt den rinna av ordentligt och strö kokos över. Dela chokladbitarna till önskad form, jag gjorde halvor av alla. Innan chokladen stelnat trycker du dit näbb och ögon och varför inte en liten tuppkam om du får feeling;-)
 
Glad Påsk!
 
 
 
 
Taggar: Chokladbollar, Påsk, Påskgodis, Påskpyssel, kycklingar;

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: