annateresiaholm

2013-02-05
19:30:00

Gym+bebis+kettlebells=sant?
Idag har jag premiärtränat på gym tillsammans med lillen som låg och sov så sött i mjukliften. Jag fick veta i förra veckan att det är ok att ha med bebis till gymet på Friskis&Svettis på vardagar före kl. 14. Detta öppnar en helt ny värld för mig! Dessutom finns det ett "träna dag"-kort som är bra pris på också. Så nu kan jag välja tid och dag som jag vill träna, vilket är riktigt skönt!
 
Men jag som inte har tränat på gym på väldigt länge känner mig lite ovan. Jag är van vid pass som Skivstång och Cirkelfys där någon annan har gjort upplägget och talar om precis hur man ska göra. Nu när jag måste tänka själv blir det plötsligt lite svårt (om än väldigt bra).
 
Tanken med träningen är inte att bygga muskler i första hand utan att förbränna. Det är vad jag behöver just nu... Sen att stärka upp kroppen i största allmänhet och förbättra min kondition. I det långa loppet är tanken en triathlon, men där är vi inte än om man säger så.
 
Så. Jag tänker så här. Träningen måste vara pulshöjande och ha hellre fler än få repetitioner. För att hålla igång en hög puls så kör jag cirklar med övningar som aktiverar stora muskelgrupper. Jag gör inte så många övningar eller cirklar i början för att inte köra för hårt.
 
Idag såg det ut så här:
 
10 min crosstrainer
Cirkel x 3 (ca 1 min vila mellan cirklarna, ingen vila mellan övningarna):
Swing med kettlebell x 15
Benböj med pinne över huvud x 15
Utfallssteg med kettlebell x 15
10 min roddmaskin
 
Helt slut!
 
Nu blev det mycket fokus på ben och inte så mycket på armar eller core-styrka. Samtidigt pumpar hjärtat mer i övningar med stora muskler involverade. Så mitt krux är hur jag ska fortsätta härifrån. Behöver jag ett pass som är renodlat arm/core eller kan jag utifrån mitt syfte med träningen fortsätta med endast den här typen av övningar? Eller har ni tips på bra övningar som inkluderar armar men som också ger en hög puls?
 
Sen ska jag också tillägga att jag är inte helt bekväm i gymmet än. Känner mig lite som någon slags valross som drar runt. Så några avancerade övningar med mycket teknik klarar jag inte. Sen har jag ju mitt lilla bihang i form av bebis som får följa med runt också...
Helst av allt så skulle jag vilja hitta ett hörn bredvid t.ex kettlebells, plocka ihop lite prylar och kunna köra mina cirklar där utan för mycket inblandning av annat/andra. Så lite förflyttning som möjligt och så funktionellt som möjligt.
 
Kondition tränar jag i simhall/spinningcykel/spåret men längre tider på konditionsmaskinena kommer nog också framöver.
 
Så lite respons på detta från någon av er träningsnördar där ute skulle sitta fint!
 

Kommentar:
#1: malin bergkvist

Vad kul att du bloggar Anna! Och kör på hårt med träningen! Jag passade på att göra samma resa nu när jag var föräldraledig. Jag måste tipsa om Lofsans blogg, där har jag fått mängder med inspiration och tips. Www.lofsan.se. ! Lycka till! /malin (kollegan)

Svar: Jag har sett att dukar postat på Facebook om lisans blogg. Jag tror jag var inne och kollade som hastigast någon gång:-) Tack för tipset!
Anna

2013-02-05 @ 20:05:26
Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: